Cewka zapłonowa - jak działa i w jakich urządzeniach jest wykorzystywana?

Cewka zapłonowa - jak działa i w jakich urządzeniach jest wykorzystywana?

Jej źródłem jest cewka zapłonowa, która najczęściej występuje w konfiguracjach po jednej na każdy cylinder. Sprawdź jak działa i w jakich urządzeniach jest wykorzystywana cewka zapłonowa!

Za co odpowiedzialna jest cewka zapłonowa?

Aby zapalić mieszankę składającą się z paliwa i powietrza w silniku musi nastąpić iskra. To powoduje rozruch urządzenia. Wymagane jest do tego odpowiednio wysokie napięcie. Proces ten możliwy jest dzięki zastosowaniu cewki zapłonowej. Punkt zapłonu jest ustawiony na bardzo wąskie okno czasowe, zaledwie kilka ułamków milisekundy. W przeszłości, gdy większość silników miała tylko jedną cewkę zapłonową, iskra musiała najpierw zostać przekazana z rozdzielacza do właściwego cylindra, który był gotowy do zapłonu. Od dłuższego czasu jednak stosowany jest statyczny rozkład napięcia zapłonu, który nie wymaga żadnych ruchomych części i w którym każda świeca zapłonowa ma własną cewkę. Wybierając cewkę zapłonową na przykład do do pilarki STIHL warto zwrócić uwagę na oznaczenia. Przeglądając części do pilarek dostępne w naszym sklepie z powodzeniem znajdziesz wymagany element. Jeśli posiadasz agregat prądotwórczy, także znajdziesz coś dla siebie dzięki naszej szerokiej ofercie akcesoriów.

Jak funkcjonuje cewka zapłonowa?

Cewka zapłonowa działa jak odwrócony transformator. Niskie napięcie przekształcane jest w  wysokie napięcie. Cewka zapłonowa składa się z dwóch cewek i żelaznego rdzenia. Sama w sobie jest uzwojeniem drutu miedzianego, który jest dobrze zaizolowany, dzięki czemu iskra nie wydostaje się na zewnątrz. Gdy zapłon jest włączony, prąd przepływa przez cewkę i tworzy się pole magnetyczne. Następuje sytuacja, która wyzwala iskrę. Prąd jest nagle wyłączany, a pole magnetyczne zanika. To indukuje napięcie w drugiej cewce - wtórnej. Ponieważ cewka ta ma około 100 razy więcej zwojów niż cewka pierwotna, indukowane napięcie osiąga już spore wartości.

Cewka zapłonowa przy silnikach benzynowych

Cewka zapłonowa jest prostym, ale niezbędnym elementem układu zapłonowego. Dlatego już od lat 70-tych producenci zaczęli zastępować styk wyłącznika mechanicznego elektroniką i wyzwalać iskrę zapłonową bez zużycia. W dalszych latach połączono układy zapłonu i wtrysku i sterowano nimi cyfrowo. Wkrótce rozdzielacz stał się zbędny, a każda świeca zapłonowa została wyposażona we własną cewkę zapłonową. Do głównych zalet takiego rozwiązania można zaliczyć przede wszystkim generowanie napięcia. Napięcie zapłonu jest generowane tam, gdzie jest niezbędne. Pozbyto się także kabli wysokiego napięcia.

Co może spowodować uszkodzenie cewki zapłonowej?

Cewki zapłonowe pękają pod wpływem ciepła lub wibracji. W starszych silnikach benzynowych, które wyposażone były w tylko jedną cewkę wystarczyło zapomnieć o wyłączeniu zapłonu i już cewka mogła ulec uszkodzeniu. Takie sytuacje przecież zdarzają się bardzo często. Jeżeli styk wyłącznika był w tym samym czasie zwarty, prąd stale płynął przez cewkę pierwotną i wpływał na jej przegrzewanie. Cewka mogła się nagrzać do tego stopnia, że uległa przepaleniu. Obecne cewki dostępne na rynku, między innymi w naszym sklepie internetowym są montowane bezpośrednio na świecach zapłonowych, czyli na silniku. Jak rozpoznać, kiedy cewka zapłonowa jest uszkodzona? Można zrobić to kontrolując pracę silnika. Uszkodzona cewka zapłonowa będzie powodować nierównomierną pracę silnika i przerwy, które będą zauważalne. W niektórych sytuacjach silnik może się także w ogóle nie uruchomić. 

Cewka zapłonowa do pilarki STIHL MS171 MS181 MS211

Czy po zdiagnozowaniu uszkodzenia cewki zapłonowej można kontynuować pracę? Zdecydowanie nie. Niespalona benzyna może dostać się do katalizatora, zapalić się i zniszczyć komponenty w środku urządzenia. Ponadto benzyna zmywa film olejowy ze ścianek cylindra, zatarcie tłoka byłoby możliwym uszkodzeniem następczym. Dlatego też, jeśli silnik w Twoim urządzenia zacina się lub szarpie, przerwij pracę. Zamiast tego wybierz nową cewkę zapłonową, korzystając przykładowo z naszej oferty.

Ile kosztuje nowa cewka zapłonowa?

Starsze typy prostych cewek zapłonowych są zdecydowanie najtańsze. Wszystko jednak zależy od tego, z jakiego urządzenia korzystasz. Nowoczesne pojedyncze cewki zapłonowe dostępne w naszej ofercie mogą kosztować od 40 do 70 złotych, jednak wtedy masz gwarancję, że otrzymujesz sprawdzony element najwyższej jakości. 

Na co warto zwrócić uwagę przy wymianie cewki zapłonowej? Jeśli masz problem z identyfikacją poszczególnych części silnika, lepiej zostawić tę pracę dla profesjonalistów. W końcu przy nowoczesnych cewkach mogą powstawać napięcia przekraczające 30 000 woltów. Poza tym należy w pierwszej kolejności upewnić się, że cewka zapłonowa jest rzeczywiście uszkodzona i że problemem nie jest na przykład okablowanie, sterownik, czy inne elementy silnika. W tym celu warto skorzystać z profesjonalnego testera  diagnostycznego. Jesteś właśnie na etapie poszukiwania cewki zapłonowej do agregatu prądotwórczego, bądź pilarki spalinowej? Sprawdź, co przygotowaliśmy w naszym asortymencie!

Komentarze

Wszystkie Pola są Wymagane